V roku 2008 hnutie Archetyp vypracovalo koncept farmárskych trhov pre mesto Praha. Model inšpiroval ďalších a dnes v Česku fungujú stovky farmárskych trhov.
Jiří Sedláček, ktorý spolu s manželkou Šárkou Archetyp zakladal, si myslí, že Česko v nich ešte stále zaostáva v porovnaní s inými štátmi EÚ. V rozhovore sme sa ho pýtali, ako sa podarilo v Česku udomácniť tento model.

Slovenskí farmári a malí výrobcovia remeselných potravín možno závidia svojim českým kolegom široké možnosti predávať svoje produkty na farmárskych trhoch. Ani v Česku však ich začiatok nebol jednoduchý. Kedy nastala rozhodujúca zmena, kedy a prečo sa tento koncept v Česku ujal?
Bol to postupný proces, postupne sa to zlepšovalo. Myslím tým vyššiu návštevnosť, záujem o trhy ako také, ale predovšetkým záujem verejnosti, nie politikov a samospráv.
Ani v Česku to neboli politici ani úradníci, ktorí tomuto konceptu významne pomohli. Samozrejme, boli aj výnimky. Ale ako organizátori sme museli biť na poplach, aktívne investovať do marketingu a PR, aby sme vzbudili záujem verejnosti.

Môžete na organizáciu farmárskych trhov čerpať v Česku dotácie?
Po celý čas našej existencie 12 rokov sme si siahli na dva granty.