Martin Kříž nie je zástancom motorových kosačiek a dokonale navrhnutých záhrad. Dôležitejšie pre neho je, aby bola záhrada živá, pestrá a podporovala voľnú hru detí. Aby v nej rady trávili čas nielen pri pestovaní svojej úrody, ale aj pri učení sa, písaní domácich úloh či leňošení.
V rozhovore s ním sa dozviete, ako vplýva vonkajšie prostredie na naše psychické zdravie a kam môžu chodiť za prírodou ľudia z miest.
Deti sú šťastnejšie, ak ich raz začas štipne osa
Ak škola zadáva písomné domáce úlohy, ktorých nie som zástancom, tak v tom prípade by som aspoň od jari do jesene našiel v záhrade miesto, kde je tieň a pomerne ticho a presunul naň lavicu a stôl, kde deti môžu písať, alebo hojdaciu sieť, v ktorej si môžu čítať alebo opakovať učivo.
Martin Kříž
- Je český pedagóg a environmentalista, propagátor výučby vonku, ako aj ďalších bádateľských metód a iných inovatívnych prístupov k výučbe.
- Je programovým riaditeľom ekocentra Chaloupky, ktoré sa zaoberá tvorbou a propagáciou školských záhrad.
- Je lektorom projektov CEEV ŽVICA Hurá von, Záhrada, ktorá učí a Komenského inštitút.
- Učí a vzdeláva nielen deti, ale aj študentov vysokých škôl, učiteľov aj mimoškolských pedagógov.
Záhrada sa tiež môže zmeniť na prírodnú učebňu. Tým, že v nej používame iné výučbové metódy ako v škole, dieťa nemá pocit, že sa učí, ale skôr, že sa hrá. Skvelé tipy a aktivity na opakovanie učiva nájdu rodičia napríklad na stránke projektu Hurá von.
Trávia dnešné deti dostatok času vonku, či už v záhrade, v prírode alebo v meste?
Na to je niekoľko výskumov, u nás v Česku sa robil jeden v roku 2016. Vieme, že sú „deti ulice“, ktoré trávia čas vonku po škole a „deti víkendu“, ktoré vyrážajú von do prírody cez voľné dni. A potom sú deti, ktoré nechodia von skoro vôbec.
Deti ulice sú skôr zo sociálne slabších rodín, z menších miest a deti, čo majú všeobecne viac voľného času. Deti víkendu sú hlavne z miest a s väčším rozsahom riadenej mimoškolskej činnosti.
Priemerný čas strávený vonku sú asi tri hodiny denne, ale bohužiaľ medzi deťmi sú obrovské rozdiely. Tento trend sa naďalej zhoršuje.

V súvislosti s obmedzeniami sa u mnohých detí zhoršil psychický stav, mnohé majú úzkosti či depresie. Vie aj tu pomôcť záhrada a príroda?
Určite, tu sa dá využiť terapeutická funkcia zelene. Vplyv prírody na psychické zdravie je ohromný. Aj preto sú dôležité školské záhrady, prídomové záhrady, kúpeľné lesy alebo parky.