Zvyknete v máji pátrať po samozberoch jahôd alebo by ste na jeseň ocenili miesto na nazbieranie chutných jabĺk? Možno by ste len radi vedeli, kto vo vašom okolí ponúka dobrý med, víno, syry či klobásy.
Už tri roky nájdete obrovské množstvo slovenských výrobcov koncentrovaných na webovej stránke Lokálny trh. Vo svojom voľnom čase ju založil a spravuje Peter Paššák.
Kto prišiel s nápadom vytvoriť stránku Lokálny trh a prečo?
Nápad bol môj a dôvodom bola najmä nespokojnosť, ktorú som pociťoval so situáciou v slovenskom potravinárstve. Nízke množstvo slovenských potravín v obchodoch, nespravodlivé podmienky v supermarketoch, ale tiež situácia spojená s vyľudňovaním vidieka, dovozom potravín z opačného konca Európy či sveta.
V tom čase som zachytil vzostup hnutia Fair Trade na Slovensku. Išlo však o značku pre výrobky ako kakao a káva, ktoré dovážame zďaleka. Je skvelé, že sa podieľame na férových zárobkoch pre ľudí z iných svetadielov, ale tie si podľa mňa zaslúžia aj farmári na Slovensku. Povedal som si, že zmeniť to môžeme len my zákazníci.
Najsilnejšiu zbraň nosíme vo svojich peňaženkách a ak budeme lepšie informovaní, budeme môcť robiť lepšie rozhodnutia, napríklad nakupovať viac lokálne a zdravšie potraviny. Začal som preto zbierať informácie o slovenských výrobcoch.

A postupne vznikla platforma Lokálny trh. O čo vlastne ide?
Vznikala pomaly, keďže ju budujem vo voľnom čase. Je to v podstate mapa a vyhľadávač slovenských výrobcov. Slúži pre zákazníkov, ktorí by radi zohnali lokálne výrobky alebo zistili, akí výrobcovia sa nachádzajú v ich okolí.
Ideálne je, ak sa ľudia k nim potom vyberú a kúpia si ich výrobky, čím podporia nielen samotného výrobcu, ale aj lokálnu ekonomiku. Tiež odpadá nadmerná preprava alebo balenie.