Do projektu školských ovocných sadov SadOVO sa zapojila aj Základná škola Strážnická v Skalici. Ešte v jeseni, keď bolo sadenie stromov v plnom prúde sme sa zhovárali s učiteľom Václavom Petrášom.
Ako by ste vetou-dvoma vyjadrili, čo sa zatiaľ v rámci tohto projektu podarilo u vás v škole?
Vďaka projektu sa stromy a konkrétne viaceré staré odrody dostali priamo k žiakom do školských areálov. A nedostanú sa k nim iba stromy, ale aj všetky informácie o tom, o aké odrody ide, ako sa o ne správne starať a čo všetko v sebe nesú. SadOVO teda prináša k žiakom celý odkaz tejto rozsiahlej témy.
Na škole už máme dlhší čas aktivity spojené s našou prírodnou triedou, ktorú si vytvárame. Budujeme ju postupne na permakultúrnych princípoch a chceli sme jej myšlienku preniesť aj do okolitého areálu. Sadiť stromy sme mali v pláne aj sami, ale SadOVO má pridanú hodnotu so všetkými informáciami, ktoré ponúka.

Pracovali ste s témou na škole už predtým, alebo pre vás bola nová?
Pár ovocných stromov sme už vysadili a vysvetľovali sme si pri tom princípy výsadby a povýsadbovej starostlivosti. Téma starých odrôd je však pre žiakov úplne nová.
Spolu so žiakmi ste sa teda pustili do záchrany starých odrôd. Aký najväčší zmysel v tom vidíte?
Zmysel vidím už len v tom, aby deti žili v prostredí, kde ovocie rastie na stromoch okolo nich a nie je iba v regáloch obchodov. Často vidím, aký je pre ne vzácny pocit prísť k stromu a vlastnoručne si odtrhnúť plody.
A ak to ovocie v sebe nesie informáciu z minulosti, v ktorej sa niekto snažil, aby vyšľachtil konkrétne odrody s príbehom, je to pre ne veľkým obohatením. Žiaci tak zisťujú, že to nie je len jedlo, ale zároveň aj prirodzená súčasť našej kultúry.
Z každej školy je do projektu zapojený jeden pedagóg a dvaja žiaci. Aký bol výber žiakov u vás? Nemali ste problém niekoho vybrať?
Skôr sme mali opačný problém. Vediem krúžok, kam chodí okolo 15 žiakov a záujem prejavili viacerí. Bol problém vybrať iba dvoch. Napokon sa sami dohodli, kto sa najviac túži zapojiť.